User Profile: syahirul

Show pings in: English | Malay | All

 

syahirul

Your avatar

Real Name: syahirul

Member Since: 19th August 2010


Hi I am Syah and syahirul.com is my blog. 99% of the post here are done by me. This blog is fun to write but for my day job I run several blogs. You can connect with me on Twitter @pge46 and Facebook at http://www.facebook.com/syahiruldotcom/


Blogs:

 

User's Pings

Sort By: Date | Popularity

Page 1 of 4

Hukum Isteri Ambil Wang Suami Secara Rahsia

SOALAN:Mohon pencerahan dengan masalah saya ini. Saya seorang isteri yang tidak berpendapatan dan tidak bekerja. Saya menggunakan duit suami secara rahsia untuk diberikan kepada ibu bapa. JAWAPAN: Pernah terjadi pada zaman Rasulullah seperti yang diriwayatkan oleh Aisyah. Satu hari Hindun Binti ‘Utbah...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
2 months and 2 weeks ago.

 

Penunggang kuda utusan dari Kerajaan Langit

Al-Hafiz Ibnu Asakir dalam biografi seorang lelaki yang menjadi guru Abu Bakar Muhammad Ibnu Daud Ad-Dainuri yang dikenal dengan nama Ad-Duqqi seorang sufi. Muhammad Ibnu Daud menceritakan bahawa lelaki itu pernah menyewa haiwan untuk suatu perjalanan dari Dimasyq ke Zabdani. Dan di suatu hari ada seorang...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
7th January 2016 8:51pm

 

Makkah: Gambar sekitar tragedi kren

Takziah diucapkan kepada seluruh mangsa tragedi kren di Makkah, semoga Allah menerima segala amalan baik yang dilakukan dan menggantikannya dengan Jannah. Berikut adalah beberapa gambar di lokasi kejadian yang tersebar sejak 11 September 2015. [[ This is a content summary only. Visit my website for full...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
15th September 2015 11:07am

 

Ibnu Batoota: Apabila umat gila bergambar

Salah satu fitnah besar di laman sosial seperti Facebook, Instagram, Twitter ialah ia menjadikan umat ini gila bergambar untuk ditayangkan pada semua orang. Semua gambar kita nak share, sampai gambar isteri yang sepatutnya disimpan untuk tatapan suami sahaja pun di share. Gambar kita di masjid pun kita...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
4th June 2015 1:01pm

 

Ibnu Batoota: Fitnah dari wanita akhir zaman

Terjumpa status ni kat newsfeed: Korang TUTUP aurat ke BUNGKUS aurat? Beza BUNGKUS dengan TUTUP adalah amat besar. Situasi 1: Aisyah: Ahmad, cube teka aku tengah BUNGKUS ape? Ahmad: Alaaa, nasi lemak. Aisyah: Aik? Mane ko tahu? Ahmad: Aku nampak nasi terkeluar sikit tu. Lagipun aku tahu ko memang jual nasi...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
3rd June 2015 3:42pm

 

Abu Dahdah: Demi sepohon kurma di dalam syurga

Semalam sewaktu kuliyah kitab Riyadhus Sholihin di Masjid Al-Islamiah, Kampung Lindungan, Ustaz Syed Mohd Norhisyam sempat bercerita tentang kisah Abu Dahdah, seorang sahabat Nabi shallallahu alaihi wasallam di kalangan kaum Ansar yang mendapatkan sepohon kurma di dalam syurga. Berikut adalah...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
25th February 2015 1:19pm

 

Nabi Musa tidak dapat melihat hikmah perbuatan Nabi Khidir

Pagi ini saya mendengar radio Ikim.fm di dalam kereta setelah selesai bersarapan pagi, panelnya Ustaz Syed Mohd Norhisyam yang bercerita tentang hikmah, yakni suatu perkara yang berlaku ada sebab musababnya dari Allah Taala. Allah mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hamba-Nya dan Allah tidak pernah...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
23rd February 2015 9:09am

 

Hikmah: Mati kemudian tetapi masuk syurga terlebih dahulu

Diriwayatkan oleh sahabat Nabi bernama Talhah bin Ubaidullah, dia berkata: Dua orang laki-laki dari Baliy datang menemui Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dan masuk Islam. Salah seorang dari keduanya lebih semangat berjihad dari yang lainnya, kemudian dia (orang pertama) pergi berperang...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
17th February 2015 12:30pm

 

Kewafatan Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

12 Februari 2015, hari Khamis, malam Jumaat, jam 9:40 malam, maka diutuslah Malaikat Maut kepada seorang Tuan Guru di rumahnya untuk bertemu Penciptanya. Tamat sudah umur selama 84 tahun yang telah dipinjamkan oleh Allah kepada Tuan Guru. Terlalu ramai manusia bersedih, berdukacita dan menangis apabila...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
13th February 2015 5:01pm

 

Sa’ad bin Mu’adz: Kewafatannya menggegarkan ‘Arasy Allah

Saad bin Muadz adalah salah seorang sahabat Nabi shallallahu alaihi wasallam dari kalangan kaum Ansar di Madinah yang menyintai dirinya berada dalam medan jihad. Jabir bin Abdullah pernah meriwayatkan ketika kewafatan Saad bin Muadz, dia mendengar Rasulullah shallallahu...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
11th February 2015 1:22pm

 

Larangan mentertawakan orang yang kentut

Sudah menjadi suatu kebiasaan dari dahulu hingga kini apabila seseorang itu terkentut maka dia akan ditertawakan dan diejek oleh orang-orang sekelilingnya, walaupun itu bukan kemahuannya untuk kentut di hadapan mereka. Kentut adalah suatu angin yang semulajadi keluar dari dubur seseorang atas banyak sebab,...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
10th February 2015 10:00am

 

Wali Fasik: Kekasih Allah dari kalangan orang berdosa

Terdapat seorang lelaki pada zaman Nabi Musa alaihissalam yang meninggal dunia. Orang ramai tidak mahu menguruskan jenazahnya kerana kefasikan lelaki ini. Mereka kemudiannya membuang jenazahnya ke sebuah tempat yang kotor dan busuk. Allah Subhanahu Wa Taala kemudiannya memberikan wahyu kepada Nabi...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
9th February 2015 12:04pm

 

Al-Jassasah: Mata-mata si Dajjal

Diriwayatkan oleh Fatimah binti Qais, dia berkata: Aku mendengar penyeru Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menyerukan solat jemaah. Aku keluar ke masjid lalu solat bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Aku berada di saf kaum wanita yang berada di belakang kaum lelaki. Setelah...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
6th February 2015 11:00am

 

Kita masuk syurga hanya kerana rahmat Allah

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Tidak ada seorang pun yang masuk syurga kerana amalannya.” Para sahabat bertanya; “Begitu juga dengan engkau wahai Rasulullah?” Beliau bersabda: “Ya, kecuali bila Allah melimpahkan kurnia dan rahmat-Nya...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
2nd February 2015 9:45am

 

Mahsyar: Manusia memohon syafaat para Nabi

Rasulullah shallallahu ‘alahi wasallam bersabda: “Aku pemimpin anak cucu Adam pada hari Kiamat dan itu bukannya aku membangga-banggakan diri, ditanganku ada bendera pujian, dan itu bukannya aku membangga-banggakan diri, dan tidaklah seorang Nabi pun selain Adam kecuali berada di bawah benderaku ketika...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
1st February 2015 10:00am

 

Rahib mengetahui Rasulullah bakal menjadi utusan Allah

Diriwayatkan oleh Abu Musa, dia bercerita tentang kisah sebelum diutusnya Rasulullah sebagai Nabi: “Abu Talib dan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam keluar menuju negeri Syam (untuk berniaga) bersama dengan pembesar-pembesar Quraisy. Setelah beberapa ketika mereka singgah dan berhenti dari perjalanan,...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
31st January 2015 8:32am

 

Lelaki yang dibakar jenazahnya oleh anak-anaknya

Diriwayatkan oleh Abu Sa’id Al Khudri radhiallahu ‘anhu, dia bekata: Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menceritakan mengenai seseorang di zaman dahulu atau orang sebelum kalian telah masuk ke dalam syurga sedang dia belum pernah melakukan kebaikan sedikit pun. Allah telah mengurniakan kepadanya...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
30th January 2015 9:10am

 

Sahabat Nabi bermimpi tentang akhirat

1. MIMPI ABDULLAH BIN SALAM Diriwayatkan oleh Kharasyah bin Al-Hurr, dia berkata: Saya pernah duduk pada suatu halaqah di dalam masjid Madinah yang dikelolakan oleh seorang syeikh yang berpenampilan menarik, iaitu Abdullah bin Salam, yang dia menyampaikan nasihat kepada para jemaah. Setelah Abdullah...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
29th January 2015 9:07am

 

Khalifah Umar ditegur oleh lelaki yang bermaksiat

Para ulama sejak dahulu telah melarang mengintip untuk mencegah kemaksiatan. Hal ini telah ditegaskan oleh Al-Imam Al-Ghazali dalam Ihya Ulum Al-Din: “Hendaklah kemungkaran tersebut zahir (jelas) kepada ahli hisbah (pasukan pencegah mungkar) tanpa perlu melakukan intipan. Sesiapa yang menutup...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
28th January 2015 9:08am

 

Hikmah: Lima perkara yang menjauhkan diri dari dosa maksiat

Suatu hari, Ibrahim bin Adham didatangi oleh seseorang yang sudah sekian lama hidup dalam kemaksiatan, sering mencuri, selalu menipu, dan tak pernah bosan berzina. Orang ini mengadu kepada Ibrahim bin Adham: “Wahai tuan guru, aku seorang pembuat dosa yang rasanya tak mungkin boleh lari dari perlakuan...

0Disike this ping 0Like this ping Flag as inappropriate Bookmark this blog syahirul syahirul via syahirul.com
27th January 2015 9:12am

 

1 2 3 4 Next »